W dobrą stronę

Lider wyznacza kierunek, menedżer mówi jak działać. Często musimy godzić oba zadania, w związku z czym pojawia się ryzyko, że zbytnio skupimy się na sposobie realizacji zadania, zamiast na jego celu i wartości. Kierownik projektu powinien tak zarządzać swoim czasem, aby mieć możliwość refleksji i analizy celów.

W swojej praktyce doszedłem do kilku wniosków / metod, którymi kieruję się zarządzając projektem:

  • Na początku projektu, kiedy procesy zarządcze są wdrażane, należy poświęcić więcej czasu niż Zespół, żeby zapewnić właściwy kierunek prac – nie widzę innej możliwości
  • Od początku projektu warto delegować odpowiedzialność, bo to buduje liderów obszarów
  • W dalszej perspektywie warto zaplanować sobie 30 minut dziennie na krótkoterminowe planowanie oraz 30 minut tygodniowo na planowanie w dłuższym terminie. Takie planowanie może polegać na przykład na analizie harmonogramu projektu i ocenie gotowości. Jest to istotne również w projektach zwinnych, które nie oznaczają braku planowania.

Kiedy planuję zadaję sobie pytania:

  • Jakie mam cele na najbliższy tydzień?
  • Jakie zadania na ścieżce krytycznej projektu powinienem realizować?
  • Które zadania zależą od dostępności zasobów projektu?
  • Na które z zadań mają wpływ ryzyka projektu?

Skuteczność kierownika projektu zależy od doświadczenia, które pozwala właściwie reagować w określonych sytuacjach oraz od umiejętności planowania.

Zarządzanie własnym czasem wymaga asertywności, ponieważ niejednokrotnie należy postawić własne zadania ponad potrzeby osób, które zgłaszają się z problemami.

Wszystkie te praktyki łatwo zrozumieć, natomiast nie jest łatwo realizować w praktyce. Wymaga to dużej wytrwałości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *