日本

Trochę ponad rok temu, dość niespodziewanie, zacząłem pracować z klientami z rynku japońskiego. Wcześniej wiedziałem tylko, że mieszkają na wyspie i że jedzą dużo ryb. No i że zaatakowali USA w 1941 roku.

Po kilkunastu miesiącach współpracy mogę pokusić się o krótkie podsumowanie tego co warto czerpać od Japończyków:

  • Szacunek – przykładają bardzo dużą wagę do grzeczności i wzajemnej serdeczności w codziennych relacjach
  • Zasady – nie wszystkie rozumiem i nie wszystkie cenię, ale podoba mi się konsekwencja w przestrzeganiu zasad
  • Wspólne cele i wartości – jeżeli grupa ma wspólny cel to jest bardzo konsekwentna w realizacji, inna sprawa nie jest łatwo ten wspólny cel ustalić
  • Detale – Japończycy lubią piękno i przywiązują dużą wagę do szczegółów, które umilają codzienne funkcjonowanie
  • Obsługa Klienta – nie spotkałem się jeszcze nigdzie z tak ciepłą i płynąca z serca życzliwością podczas obsługiwania Klientów w lokalach gastronomicznych. Nawet Przysmak nie może się równać w tym zakresie z japońskimi kolegami

Struktura w firmach jest mocno hierarchiczna, ale jednocześnie nastawiona na delegowanie. Za rok przeczytam tego posta i napiszę czy się z nim zgadzam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *